Spanien 3. - 10. juni 2015:

Turen startede tidligt onsdag den 3. juni 2015 med påstigning i Thorsager kl. 04.00 og afgang fra Rønde Busterminal kl. 04.15 og kurs mod Billund Lufthavn. 57 forventningsfulde pensionister var morgenfriske og klar til oplevelser i Spanien. På vej til Billund var første stop i Tilst, hvor vi fik morgenmad ombord i bussen, så alle fik kaffe med rundstykker og lidt pålæg inden vi nåede Billund Lufthavn kl. 06.40 og med flyafgang kl. 08.40 med Primera Air til Almeria Lufthavn i Spanien. Som tidligere år var det Bravo Tours, der var rejsearrangør.

Hotel Hesperia Sabinal, som var vor "bopæl" hele ugen, er beliggende på stranden i byen Roquetas de Mar, ca. 25 km fra hovedbyen  Costa de Almeria. Det var et super godt hotel med all. inklusiv. Der var informationsmøde på hotellet allerede kl. 15 onsdag, hvor vi fik en god orientering om forløbet for den kommende uge og vi fik hilst på vor guide Mikael, som var en rigtig god guide for os under hele opholdet.

Torsdag: Tur til Almeria "hovedstaden" i Andalusien. Afgang med bus fra hotellet allerede kl. 8.00, og foruden Mikael havde vi også en rigtig god lokalguide med hele dagen. Vi fik en god orientering om fortid og nutid i en moderne by med meget historie om handel og krige.

Første besøg var et stort marked med frugter, grønsager, kød og fisk. Meget friske varer og præsenteret meget indbydende over 2 etager. Andalusien er storeksportør af frugt og grønt til store dele af verden og Almeria er centrum for en stor del af eksporten.

En anden stor oplevelse i Almeria, var for deltagerne med "gode ben", som gik med på de over 200 trappetrin til fortet Alcazaba, som blev bygget for 1000 år siden og har en fantastisk udsigt over hele byen med havn og havet i baggrunden.

Endelig skal også nævnes, Frihedsstøtten, mindesmærket for John Lënnon og ikke mindst besøg i den meget store katedral. Billedet i midten er fra byrundturen med vor guide Mikael og lokalguiden (i rød trøje), som på charmerende vis fortalte om byen og dens store historie. En rigtig spændende tur.

Fredag: Var til egen disposition. Mange var på besøg i det store indkøbscenter i Roquetas de Mar eller ved havet eller poolen. Der var et rigtig dejligt poolområde, med vand uden klorlugt, men meget rent.

Lørdag: Stod på heldagstur med afgang fra hotellet 08,35. Overskriften for turen var "SIERRA NEVADA".
Turen gik gennem en imponerende natur og videre op i Sierra Nevadas højder. Vi kom gennem et område, som er meget kendt for keramik. Første stop var derfor et besøg på en mindre familieejet keramikfabrik, hvor vi fik vist hvordan man laver vaser, skåle og kander. Meget imponerende. Billederne herunder viser noget af produktionen:

Herefter gik turen til byen Guadix, hvor nogle af beboerne fortsat bebor huler, som er udhugget i bjergene, men dog indrettet med forskellige bekvemligheder. En smuk by med en storslået udsigt.

Der var ikke frokost med i prisen, men foreningen gav frokost med drikkevarer til alle deltagerne. Det store deltagerantal havde givet et par fribilletter, hvor vi så på den måde gav tilbage til deltagerne.

Sidste stop på turen den dag var et besøg hos en vinbonde, hvor der også blev smagt på produktionen - altid populært. Herunder billeder fra frokosten og vin besøget.

Hjemme igen på hotellet 19,30, hvor middagen stod klar. Alle dage en stor middagsbuffet med mange lækre retter og salater og meget mere - også drikkevarer, da opholdet jo var all inklusiv hele dagen og hele ugen.

Søndag og mandag var til fri disposition. Der blev hygget på hotellet og i byen og også "flyttet nogle bøjler".
En del tog også en rundtur i byen med det lokale turist tog.

Tirsdag: Andalusiens køkkenhave. 40.000 hektar jord i området er dækket af drivhuse. Et imponerende syn. Vi besøgte et almindeligt familiebrug på 2½ ha overdækket område. Lola (49), som  var ejeren efter sin far, gav os på meget underholdende vis en introduktion i dyrkning af peber, og tomater - vel at mærke uden kemikalier. Besøget sluttede med at vi blev budt på et utal af små smagsprøver af mange forskellige grønsager, som hun dyrker og med en frisk drink til. En meget spændende oplevelse. Herunder billeder fra besøget.

Ja, som kom vi jo til onsdag igen og turen tilbage til lille Danmark. Ude er godt og hjemme er bedst, er vist en meget brugt talemåde. Danmark er et utroligt smukt og grønt land - på mange områder et lille paradis, men der er nu også dejligt i Spanien - ikke mindst vejret. Vi havde en rigtig god tur - helt uden uheld og med et godt socialt samvær. Tak for turen!

tekst og foto
Poul R. Poulsen