Rhodos 7. - 14. juni 2014:

Tidlig lørdag morgen med afgang fra Rønde 03,30 med bus til Billund Lufthavn, var 40 morgenfriske og forventningsfulde pensionister klar til en god ferieoplevelse på Rhodos med Bravo Tours, som rejsearrangør. Der var planmæssig afgang med Primera Air fra Billund kl. 08,00 og efter at have stillet urene 1 time frem var landingstidspunkt i Diagoras lufthavnen ved Rhodos kl. 12,30. Efter kort tids kørsel fra lufthavnen indtog vi så Hotel Blue Sky midt i Rhodos by og lige ved kysten.

Ved informationsmødet lørdag eftermiddag mødte vi vor guide Daniel, som fulgte os på turene i løbet af ugen og som vi alle var meget tilfredse med. En rigtig god, vidende og charmerende ung mand, som servicerede os på bedste vis.

Dag 2: Søndag var til fri disposition, hvor vi på forskellig vis fik et indtryk af hotellet og Rhodos by.

Dag 3 mandag: Var der halvdagsudflugt. Første stop var Filerimos Bjerget med det berømte 20 m høje kors, hvor vi også beså klosteret og kirken på bjerget. Vejret var perfekt med en fantastisk udsigt fra toppen over Ialisos og Ixia.

Herefter gik turen mod Rhodos by, hvor første stop var ved Rhodos Akropolis og den antikke Stadion med historien om stedet spændende fortalt af Daniel. Halvdagsturen sluttede med rundvisning i "Den gamle bydel", som jo er hovedattraktionen på Rhodos. Efter frokost på egen hånd og for egen regning gik turen så tilbage til Hotel Blue Sky.

Dag 4 tirsdag: Heldagsudflugt med overskriften "Fantastiske Rhodos". Dagens første stop var i byen Arhangelos, hvor vi besøgte et af øens få oliepresserier. Foruden selve presseriet var der også udstilling af de gamle redskaber og en butik, hvor der blev handlet flittigt. Olivenolien har altid spillet en central rolle i grækernes liv.

Herefter gik turen til byen Lindos også kaldet "den hvide by". En del fulgte - trods varmen - guiden til fæstningen på toppen og andre slappede af i de gamle smalle gader eller beså den lille kirke midt i byen.

Videre til byen Apolakkia, hvor vi spiste en lækker frokost med vand og hvidvin på bordene (med i prisen). Efter frokosten gik turen igen nord på mod Rhodos by med stop for kik og foto på et godt udsigtspunkt. Der var også stop ved et par boder, hvor de blev handlet med lidt forskelligt lokalt og et stop for en lille kaffe- og is pause. Under hele turen blev vi meget inspirerende orienteret om grækerne og Rhodos af vor guide Daniel.

Dag 5 onsdag: Var til fri disposition og mange fandt tilbage til Den gamle bydel, shoppede eller badede fra stranden. Vi var jo på halvpension og det skal da nævnes, at det var  en meget flot og lækker buffet vi blev præsenteret for hver aften, ligesom også morgenbordet var stort med hvad dertil hører.

Onsdag var der af Bravo Tours arrangeret grillaften på et andet hotel. Den aften var også inkluderet i prisen. En hyggelig aften med spisning og lidt underholdning. Det var også sidste aften, vi havde med guiden Daniel, og vi fik på passende vis sagt en velfortjent tak med en lille indsamling i bussen og lidt fra foreningen.

Dag 6 torsdag: Fri disposition: Halvdelen af selskabet tog på sejltur til en mindre ø Symi, mens resten valgte Rhodos by.
Dag 7 fredag: Fri disposition til afslapning ved havet, shopping eller den gamle by endnu engang inden kufferten igen skulle pakkes.

Dag 8 lørdag: Planmæssig afgang fra Diagoras lufthavnen kl. 13,30 og igen tilbage i Billund dansk tid kl. 16,25.

En rigtig god tur med mange oplevelser, et godt socialt samvær og et rigtig godt hotel og vejret var med os hele ugen.

tekst og foto
Poul R. Poulsen