5 dage til Norge
Vestlandet, Sandnes og Stavanger

Med 19 deltagere fra Rønde og Omegns Pensionistforening og 20 deltagere fra Voldum Pensionistforening rejste de 39 forventningsfulde og glade deltagere den 18. august 2009 på en spændende og oplevelsesrig 5 dages tur til Norge, nærmere betegnet den vestlige del af det sydlige Norge, for som der stod i indbydelsen:

"Vestlandet klinger af fjelde, fjorde, storslåede udsigter, byer med charme og karakter."

Rejsearrangør var De graa Busser ved rejseselskabet Centrum Turist med Tonny som guide og Jan ved rattet.

1. dag: Efter opsamling de respektive steder ved Rønde og Voldum gik turen over Hirtshals og videre til Kristiansand med en ny super hurtigfærge. Trods nogen blæst forløb turen heldigvis uden søsyge. Godt i land i Kristiansand fortsatte turen så i bussen gennem Sørlandet med pauser og op gennem Kvinesdal til overnatningshotellet i Flekkefjord. Efter indkvartering og aftensmad var der lige tid til en vandretur gennem den gamle bydel, hvor der bl.a. er gamle træhuse helt tilbage fra 1300-tallet.

2. dag:
Morgenmad på hotellet og tid til en lille travetur i byen inden bussen ved 10-tiden igen var læsset og klar til afgang mod flere oplevelser. Fra Flekkefjord fulgte vi Nordsøvejen, hvor første stop var et besøg på et af de 7 store kraftværker, Åna Sira, som er anlagt langs elven Sira.
Efter det spændende besøg på kraftværket fortsatte turen vestpå over Jøssingfjorden, hvor vi passerede Nordsøvejens højeste punkt 275 meter over havet. Herefter gik turen ind i det vilde fjeldlandskab med store slugter.

Næste stop var Egernsund, hvor der holdtes frokostpause. På den videre tur ad Nordsøvejen passerede vi kendte lokaliteter som Refsnes og Jærens Rev, som er Norges største kystslette med sandstrande og frugtbare marker. Sidst på dagen var der så ankomst i Sandnes, hvor der var indkvartering på hotellet, som lå midt i byen og var vort hjem de næste 3 nætter. Der var morgenmad på hotellet, men middagen skulle indtages på en restaurant ude i byen. Lidt træls, når det regnede.

3. dag: Formiddagen forløb i Sandnes, som bl.a. er Norges cykelby nr.1, som også prægede bybilledet. I Sandnes kan man også prale af at have Norges længste gågade "Långgatta", med mange flotte forretninger bl.a. med porcelæn og striktøj.
Om eftermiddagen gik turen til Stavanger, som er områdets hovedby. Stavanger er samtidig en af Norges ældste byer. Nordsømuseet blev besøgt, men en eftermiddag i Stavanger var nok for lidt til rigtig at få et indtryk af byen. Tilbage sidst på eftermiddagen til hotellet i Sandnes.

4. dag: Dagen startede med orientering om at bussen skulle på værksted, så i stedet kom en norsk bus og jo da med en norsk chauffør og det gjorde bestemt ikke dagen ringere på oplevelser og god orientering. Vi kom rundt i smukke områder, vi ellers ikke ville have set.

Et af dagens højdepunkter var en skøn sejltur på Lysefjorden. Turen gik fra Lauvvik forbi den imponerende klippe "Preikestolen", der hæver sig 600 m over vandet og turen gik helt ind i det inderste af Lysefjord til Lysbotn, hvor vi gik fra borde. En rigtig flot sejltur.

Tilbage til Sandnes gik turen over fjeldene, som er et fantastisk flot naturområde. En rigtig god dag med mange, mange store naturoplevelser.

5. dag: Efter morgenmaden læsses bussen så for sidste gang og turen tilbage til Kristiansand gik ad hovedvejen gennem det meget smukke og afvekslende landskab, som gennemskæres af brusende elve og brede fjorde. I Kristiansand ventede hurtigbåden og ca. 3 timer senere havde vi igen danske grund under hjulene i Hirtshals og med passende pauser var vi så tilbage på Djursland sidst på aftenen.

Vi havde på turen et rigtig dejligt samvær de to foreninger med hinanden og der var flere, som udtalte, at det måske var en god idé, hvis det kunne gentages.

Alt i alt en rigtig god og oplevelsesrig tur med et godt humør og samvær.
Hanne og Kamma