Til Nordkap med hestevogn

Tirsdag den 11. november 2008 havde pensionistforeningen en rigtig god eftermiddag i A-huset i Rønde i selskab med Per Bové / vejmanden fra Jelling.

Han fortalte om opfyldelsen af sin store drøm: En uforglemmelig tur fra Jelling til Nordkap med hestevogn trukket af de to nordbaggere Bølle og Bums. Hestevognen var en ombygget campingvogn med udvendigt kuskesæde, store forhjul, træktøj, håndbremse o.s.v. og nyt seletøj til hestene. Per tog 8 mdr. fri for arbejde. Familie, naboer og venner bakkede ham op til at tage af sted og hele Jelling by tog festligt afsked med ham, den dag han drog ud på den 2.618 km lange tur til Nordkap.

I vort program skriver vi - snyd ikke dig selv for denne eftermiddag - og jeg skal love for, at vi fik vore forventninger opfyldt.

60 forventningsfulde pensionister var bænket omkring kaffebordene, da Per Bové begyndte sit foredrag og viste lysbilleder. Han var en god fortæller. Vi fulgte med i hans tur over broer med brusende vandfald, langs floder og klippekanter. Hans søgen efter snefrie arealer, hvor hestene kunne græsse og overnatte i indhegninger, han lavede fra sted til sted. Hans møde med gæstfrie svenskere, som hjalp ham med hø og foder til dyrene.

Svensk TV og lokalradio mødte op for at se og tale med denne dansker, som tog til Nordkap med hestevogn.

Synge kunne han også.
En livlig person, som havde sine tilhørere med sig  og med sin guitar gav han nogle af Poul Dissings sange.

Han sluttede med et billede fra Nordkap med stejle skrænter og vand, vand så langt øjet rækker. Midnatssolen skinner, han var nået derop til midsommer og han sluttede denne fantastiske beretning med sangen: Gå nu lige hjem.

Selv havde han en lang tur tilbage til Danmark sammen med de to gode heste Bølle og Bums.

Og vi fik to spændende timer i selskab med en rigtig god fortæller, som vi længe vil huske.

Kirsten Kristiansen