Til forsiden ....

MOSEL 2011.
6 dages tur til Ahrdalen ved Mosel 7. august - 12. august.

Der er ligesom ved at være tradition for, at pensionistforeningens årlige udenlandsrejse skal starte i regnvejr. Søndag den 7. august 2011 var ingen undtagelse. Første påstigning var i Thorsager kl. 07,20 og efter påstigning i Rønde 07,30 gik turen så sydover med 37 forventningsfulde og glade deltagere.
Heldigvis var der også i år opklaring i vejret og resten af turen forløb i pænt blandet vejr, med flot solskin, når vi havde mest brug for det. Centrum Turist / de graa busser var rejsearrangør og chauffør på turen var Peter Espensen og guide Arne Brix.

Der var på førstedagen en del kødannelse i trafikken, især omkring Hamborg, men uden de helt store forsinkelser nåede vi overnatningshotellet Mercure i Hamm til middag kl. 19,45. En dejlig tre retters menu ventede og efter en stille godnatøl i baren, var alle hurtigt i dynerne til en god nats søvn på et rigtig godt hotel.

Efter et godt morgenmåltid fortsatte turen så mod Ahrdalen. Frokosten, med en god pause, blev indtaget i Ahrweiler, som er en utrolig flot og velholdt middelalderby med næsten intakt bymur og forsvarsværker. Frokosten blev indtaget på forskellige fortovsrestauranter, hvor vi samtidig kunne nyde synet af meget  velholdte  gamle huse med flotte malerier og mange blomstrende altankasser og blomsterkummer. En enkelt kraftig regnbyge drev gennem byen, men ikke til stor gene.

Næste stop var i byen Mayschoss, hvor vi besøgte et vinfirma og fik nogle dejlige smagsprøver på både hvidvin og rødvin. Der var samtidig et mindre vinmuseum på vingården, hvor mange gamle redskaber og værktøjer var udstillet.

Et godt indslag inden vi fortsatte til Hotel zur Post i Altenahr, hvor vi skulle bo de næste tre nætter. Et godt hotel med en god forplejning og mulighed for dans til rigtig god musik på nabohotellet. Altenahr er en by med 1.659 indbyggere (2006) i Landkreis Ahrweiler, i Rheinland-Pfalz i Tyskland. Byen ligger ved floden Ahr i Eifelbjergene, omkring 10 km vest for Bad Neuenahr-Ahrweiler og omkring 35 km sydøst for Bonn. Udenfor Altenahr ligger Burg Kreuzberg.

Tredie dag startede i kraftigt regnvejr, som varede hele formiddagen.
Turen gik gennem de smukke Eifelbjerge forbi den kendte Nürburgerring (formel 1. bane) til Moselfloden og byen Cochem. Heldigvis klarede det op til flot solskin, da vi nåede Cochem.

Vejret holdt de næste tre timer, så vi både nåede frokost, lidt småindkøb og sejltur fra Cochem til Beilstein i strålende sol. En rigtig god dag, hvor vi trods vejret fik et flot indtryk af de mange vinmarker på skråningerne mod floden og i det bakkede terræn.

Fjerde dagen gik turen til middelalderbyen Monschau, med mange flotte huse. Heldigvis havde vi godt vejr og turen gik gennem et smukt landområde med rigtig mange velholdte landsbyer. Frokosten blev indtaget i Monschau på forskellige fortovscaféer.

Vi var tilbage i Altenahr midt på eftermiddagen, hvor en del af deltagerne tog svævebanen op til toppen af de omkring-liggende bjerge. Andre valgte at spadsere op til Burg Kreutzberg, hvor der også var en fantastisk flot udsigt og andre igen nød en dejlig kop kaffe eller andet nede i byen. Rart med nogle timer uden bus.

Femte dag forlader vi så Altenahr og Ahrdalen for at besøge kurbyen Bad Berleburg og specielt Schlossi Berleburg, hvor prinsesse Benedikte og prins Richard bor. Der var en spændende guidet rundvisning på slottet og god tid til også at gå en lille tur i slotsparken. Vi fik også et glimt af prinsesse Nathalie til hest på ridebanen ved Orangeriet i parken. En rigtig god oplevelse at se slottet og byen og høre om fyrstefamilierne og deres arbejde  for byen og egnen gennem generationer. Frokosten bestod af pølser med brød, som chaufføren tilberedte.

Hen på eftermiddagen passerede vi Edersee, som er en opdæmmet sø med stor dæmning. Søen rummer, når den er normal fuld ca. 200 mio m3 vand, men på grund af tørke og pligt til at levere vand til floden Weser, var vandstanden meget lav, der var kun ca. 30 mio m3 vand den dag vi besøgte søen. Det kan også fortælles, at når der er ildregatta på Weser leverer Edersee 5 mio m3 vand for at Weser har vand nok til alle bådene.

Sidst på eftermiddagen nåede vi så vort hotel Rennschuh i Göttingen.
For at gøre afslutnings-middagen lidt festlig havde bestyrelsen medbragt sangbøger og var vært ved drikkevarerne til maden. Det blev en rigtig festlig sidste aften på turen og kl. 23 blev der sagt godnat.

Sidste step var herefter hjemkørsel med stop ved grænsen. Vi holdt frokostpause i Bordesholm på Carstens Hotel, hvor frokosten var indkluderet i turen. Også her gav foreningen drikkevarer / øl og snaps til maden.

Da der var rigtig god tilslutning til turen, havde foreningen fået 2 fribilletter, der som vi plejer indgår i foreningens kasse. Den ene fribillet blev på denne måde brugt på selve turen.

Vel hjemme igen kl. 19 kan vi kun sige, at vi havde en rigtig god tur med mange oplevelser og et rigtig godt socialt samvær, som vi plejer at have. Vejret artede sig til den pæne side.

Poul Rs.Poulsen
webmaster