- tilbage til forsiden >>

Polen og KRAKOW
med De graa Busser 1. til 7. august 2010

I øsende regnvejr søndag den 1. august kl. 07.00 startede 27 af foreningens medlemmer forventningsfuldt på årets busrejse til Polens gamle hovedstad Krakow. Desuden deltog i busrejsen 23 deltagere fra Virring-Essenbæk-Årslev-Hørning Pensionistforening og 4 fra Bakkegården i Ebeltoft. 54 deltagere i alt. Vejret ændrede sig heldigvis hurtigt og vi var begunstiget af rigtig godt vejr under hele turen.

Første stop var ved Hylke rasteplads ved Kolding, hvor den medbragte "klap sammen mad" blev nydt sammen med en lille bitter, med hilsen fra de to foreninger. Samtidig skiftede bussen chauffør og den nye chauffør Anders overtog rattet. Med som guide på hele turen var også Ole Nørreris.

Her vor guide Ole klar til start mandag morgen.

Herefter gik det så sydover ad E 45 til Neumünster og videre østpå via Berlin til byen Cottbus og den lille by Forst, som ligger tæt ved den tysk-polske grænse, hvor vi overnattede på hotel WiWO - et rigtig dejligt hotel med en fin standard.

Inden længe var der en rigtig god stemning i bussen og den gode stemning fortsatte under hele turen - også takket være vor super guide Ole, som både kunne guide, synge for, fortælle historier og servicere os i alle ender og kanter. Det blev populært at drikke lumumba fra første dag.

Der var tæt søndags trafik og en del "småkøer", som forsinkede en smule, men alligevel nåede vi - og med passende pauser - hotellet i god tid til aften og vi kunne sætte os ved et fint middagsbord og nyde en dejlig middag. Mange gik herefter direkte til værelserne og andre nød en stille god nat øl ved udendørs serveringen i det dejlige aftenvejr.

Mandag morgen fortsatte turen så østpå gennem Polen, hvor vi bl.a. passerede Wrovlaw og Opole inden vi nåede til Auschwitz, som vi gjorde et længere ophold ved. Vi havde rundgang med guide, både i Auschwitz lejren og Birkenau, som lå i samme by. Stedet er jo kendt som et af Tysklands største koncentrationslejre. Det var en meget gribende og traumatisk oplevelse, at se de bygninger og høre om de rædsler fangerne blev udsat for, inden de blev henrettet. 1,3 mio mennesker blev henrettet i lejrene under 2. verdenskrig og størstedelen var jøder, som Hitler regimet ville udrydde. Vi var en smule forsinkede, da vi ankom til Auschwitz, så det blev middag kl. 20,30, da vi nåede vort bestemmelsessted  "Hotel Cracovia" i Krakow, hvor vi boede de næste fire overnatninger med halvpension. Et rigtig godt hotel med gode værelser og forplejning. Det lå i gå afstand (for de hurtiggående) til Krakow centrum.

3. dag tirsdag var afsat til besøg i Krakow. Besøget blev foretaget til fods fra hotellet, nok lige langt nok for en del af deltagerne, som så ikke fik set det tidligere kongeslot og katedral og heller ikke kom ret meget rundt til mere end på det store torv. Krakow blev skånet for bomber under 2. verdenskrig og er en smuk by med mange gamle bygninger. Byen var indtil 1700-tallet Polens hovedstad. Dagen sluttede igen med en dejlig middag på hotellet. Der var gode lokaler med hyggeafsnit og en hyggelig bar med fornuftige priser. Polen er dog ikke så billigt et land at handle i, som før indtræden i EU. - Herunder billeder fra turen i Krakow:

- og herunder billeder fra Hotel Cracovia og udsigten fra værelse 338...

4. dag var afsat til et besøg i Jasna Gora-klostret, som ligger i Polens religiøse hovedstad Czestochowa. I klostret opbevares billedet "Den Sorte Madonna". Der er årligt ca. 4 mio pilgrimme, som besøger klostret og kommer for at bede og gøre bod.
- jeg ved ikke, om vi blev talt med.

5. dag torsdag var torvedag i byen Nowy Torg, som vi besøgte. Der var vist ikke den ting, som ikke kunne købes på det mega store torvemarked. Tatra-bjergene ( Karpaterne ) var også målet den dag og vi kørte i et meget smukt landskab, som mindede meget om Sydtyskland/Østrig. Vi besøgte også et stort skisportssted ved byen Zakopane, som ligger i 900 m. højde. Også den dag var det smukt solskin og varmt.

Afgang fra hotellet >>>>>

<< Chauffør og guide på en velfortjent slapper..

Sidste aften i Krakow: Festmiddag på hotellet hvor De graa Busser bød på underholdning ved lokale dansere, med musik, dans og sang. Desværre opstod der uenighed om prisen for arrangementet, da gruppen efter en time pludselig ville have det dobbelte af, hvad der var aftalt, men det blev da til en times rigtig god underholdning - synd med den bratte afslutning. Herunder hele selskabet ved de smukt dækkede borde, samt billeder fra underholdningen.

6. dag fredag var der så afsked med Hotel Cracovia og Krakow og vi begyndte hjemrejsen, hvor over-natningshotellet igen var Hotel WiWO i Forst.  Middagsstoppet var ved et stort indkøbscenter udenfor Wrovslaw, hvor der blev foretaget lidt indkøb og spist frokost. Der var omslag i vejret og herefter var det bare om at komme frem til Forst. Enkelte bilkøer, som hurtigt opløstes igen sinkede ikke meget og vi var ved hotellet i god tid til middagen.

Sidste aften i Forst:
Jeg tror at, alle var enige i, at vi havde haft en rigtig god chauffør og en rigtig god guide og et godt samvær på turen. For at få en festlig aften den sidste aften, havde en lille gruppe, som spiste sammen i Krakow, fået lavet sange til Ole og Anders og et lille "sangkor" underholdt med sangene under middagen til stor morskab for både deltagerne og Ole og Anders. Ved samme lejlighed blev der sagt tak til Ole og Anders for flot medvirken til, at vi havde haft en god tur. Der var også indsamlet en "lille pose drikkepenge", som blev overrakt og vi havde alle sangbøger med og fik en rigtig god afslutning.

7. dag lørdag og hjemrejse. Afgang fra Hotel WiWO kl. 08.00.
Frokosten, som var inkluderet i prisen blev indtaget på et meget hyggeligt Landgasthof "Zur Mühle" i nærheden af Wittenberg. Som et plaster på såret for afbrudt underholdning i Krakow, var De graa Busser også vært ved drikkevarerne til frokosten, som bestod af en lækker platte - se billedet.
Møllen var under reparation, så der er også lige et par billeder, som viser det.

3100 km kørt på 6 dage er meget - kun dagen i Krakow blev der ikke kørt i bus fra morgen til aften. Konklusionen på turen er måske for de fleste, at vi havde et rigtig dejligt samvær med godt humør. Vi havde en god chauffør og en god guide og vi var forskånet for uheld og sygdom. Der er langt til Krakow og måske var de to udflugsdage blevet bedre med kortere afstande og mere indhold. Det var lang tid at køre for de attraktioner, der var de to dage - og så er 54 pensionister for mange i bus til en tur som denne. Mange pauser blev holdt i kø ved toiletterne og det er en umulig opgave for en guide, at guide for 54 personer uden for bussen.

Alt i alt en rigtig god tur, som vi vil mindes sammen mange gange fremover.

referent: Poul Rs. Poulsen