Jul i Tivoli, Folketing, Opera og Fields 2012

- ja, og ind imellem en spændende bustur i de små gader i det indre København.

Det var "overskriften" da 51 forventningsfulde deltagere fra Rønde og Omegns Pensionistforening tog på bustur til København den 5. og 6. december 2012.

Efter de forskellige opsamlinger tidlig morgen kl. 07,00, gik turen hurtigt sydover med Peter ved rattet og efter kaffestop ved Skærup, hvor Peter også trakterede med velsmurte rundstykker (på pensionistforeningens regning) var vi hurtigt på Sjælland og nåede Folketinget til aftalte tid.

Efter frokost i Snapsetinget fik vi en spændende gennemgang i og om folketinget med besøg i folketingssalen.

Vor guide var folketingsmedlem Anne Mette Winther Christiansen og hun gav os en både charmerende og oplysende gennemgang af mange tildragelser og historier fra livet i Folketinget. Gad vide om Venstre får flere stemmer efter besøget?

Efter besøget i Folketinget blev vi kørt til vort dejlige Grand Hotel, som ligger tæt ved Tivoli. Og det var et dejligt hotel. Her havde vi så et par timer til fri afbenyttelse inden middagen .

En meget kort spadseretur efter middagen og vi var  i Tivoli og det var et imponerende syn, der mødte os fra alle sider. Alt var illumineret: Træer, huse, boder og forlystelser. Der var ikke mange mennesker i Tivoli, men det gjorde jo så også, at vi ikke gik og stødte ind i nogen, når vi lige sagde ih og næh - se her og se der.

En rigtig dejlig oplevelse og med godt vejr. Efter et par timer var de fleste vist tilbage på hotellet. Nogle gik i baren, men de fleste valgte vist værelset. Tidligt oppe og mange oplevelser trætter jo.

Efter et rigtig dejligt morgenbord gav Peter os en god oplevelse med en bustur gennem det indre København. Krydret med en spændende guidning snoede han bussen gennem de små gader omkring bl.a.  Amalienborg, Fisketorvet, Nyboder og mange andre af de kendte steder.

Hovedattraktionen på 2. dagen var ubestridt Operahuset. Det skal besøges for at fornemme størrelse og indretning.

Operahuset blev indviet i 2005. Det er tegnet af arkitekt Henning Larsen og det er som bekendt Mærsk Mc-Kinney Møller, som er den glade giver. Der er 2 scener: "Store Scene" og "Takkelloftet".

Operaen rummer desuden øvelokaler, garderober og omklædningsrum.

Vi var i Store Scene samtidig med, at der blev stillet kulisser op til næste forestilling og prøvet lyssætning - meget spændende.

Vi blev guidet gennem hele komplekset, som er på 14 etager og 41.000 m2 - de 5 etager er under jorden. Den samlede pris blev på ca. 2,3 mia danske kr.

Helt klart også bygget for fremtiden og med til at sætte Danmark / København på verdenskortet, som kulturel seværdighed og oplevelse i meget høj standard..

Sidste stop på turen var et besøg i det meget store indkøbscenter "Fields" på Amager. Her blev frokosten på forskellig vis indtaget inden turen kl. 14 gik tilbage til Rønde og omegn.

Bestyrelsen har fået rigtig mange positive tilbagemeldinger på turen og der var også stor applaus til vor chauffør Peter for god kørsel og rigtig god guidning.