Tyskland
- Friedrichstadt & Sylt

den 20. - 22. august 2016

Tidligt oppe lørdag den 20. august 2016, afgang med bus fra Ans Rejser kl. 7,00 fra Thorsager og 7,15 fra Rønde.
Vi havde også denne gang en god guide i Aksel Evin Olesen.
Og vejret? Ja, endnu engang var vi heldige med godt vejr.

Turen gik ned gennem Jylland med morgenkaffestop ved Kolding og første stop ved Dybbøl Mølle, som ligger på Jyllandssiden ved Sønderborg.

Herefter fortsatte turen over grænsen til Tyskland og via den gamle landevej forbi Isted til Slesvig, hvor vi holdt frokostpause. Vi så Slesvig Domkirke, som er femskibet. I øvrigt er Slesvig et besøg værd med bl.a.
Gottorp Slot. Vi fortsatte til fods til Holmen, som er en meget idyllisk fisker-bydel, med smukke gamle huse.

Fra Slesvig gik turen videre til Danevirke, et stort voldkompleks, som for århundreder siden var et effektivt forsvar ved Danmarks Sydgrænse. I krigen 1864, måtte Danmark desværre trække sig, helt tilbage til Dybbøl, hvor krigen som bekendt blev tabt til tyskerne:

Tilbage til motorvejen gik turen nu med kurs mod Landgasthof Tarp, som var vort spise- og overnatningshotel i de 2 nætter, der indgik i turen.

Dag 2:
Efter en dejlig morgenmad var der afgang til en heldagstur til øen Sylt.
Første stop var Niebüll, hvor vi kørte "ombord" på biltoget, som førte os over en lang togdæmning til Sylt. Selve togturen var en betagende oplevelse med en flot udsigt over vadehavet, samtidig med, at vi sad i bussen på det meget lange tog - op til 500 meter tog i én sammenkobling. Vi kørte hele øen rundt med forskellige stop i byerne.
En ren "turistmagnet", hvor mange tyskere har store flotte sommerhuse.

Søndag aften var festaften, hvor der skulle være levende musik. Desværre måtte pianisten sende afbud, så i stedet blev det "båndmusik". Der blev dog danset, men den største "fest" var at Danmarks håndbolddrenge vandt Guld ved de Olympiske Lege i Brasilien. Der blev sunget nationalsang og foreningen serverede Irish Coffé til alle.
Og mange fortsatte senere i baren, sammen med andre danske, som boede på hotellet.

Dag 3: Første stop var ved Eiderdæmningen, hvor vi beså det meget store sluseværk og den store dæmning, som skærmer et meget stort landområde for oversvømmelser ved stormfloder.

Næste stop var Friedrichstadt (Frederiksstad), som er en meget smuk by med kanaler og mange gamle gavlhuse.
Frokosten blev indtaget på det smukke torv, hvor der også var tid til på egen hånd, at se lidt rundt i byen.

Ja, ingen tysklandstur uden stop ved grænsekioskerne - det er store kiosker:

Godt hjemme igen efter en tur med mange oplevelser og et dejligt socialt samvær i selskabet, som var på 39 deltagere, kan vi i bestyrelsen kun sige tak til alle der bidrog til 3 gode dage.

Tekst og billeder: Poul R. Poulsen