- tilbage til forsiden >>

TIRSDAG DEN 11. MAJ 2010
indbød Rønde og Omegns Pensionistforening til den årlige
”LØVSPRINGSTUR”,
som i år gik til: ”Limfjordens smukkeste ø" Fur.

Der var 81 deltagere tilmeldt til denne tur ud i forårslandet. Vi var delt i to busser fra Hyllested Turistfart og det blev en rigtig behagelig tur med dygtige chauffører ved rattet.

Vi startede kl. 8 og efter opsamling de sædvanlige steder, kørte vi ud i det smukke forårsklædte land. Vejret var med os hele dagen, lidt køligt, men med sol det meste af tiden. Vi kørte via Randers over Viborg og Skive til Limfjorden og sejlede det lille stykke over fjorden til Fur.

Overalt var der mange blomstrende Japanske Kirsebær i lyserøde farver, lilla farver i Paradistræerne og alle løgplanterne stod i et flot farveorgie. Forårsblomsterne var jo lidt sene med blomstringen i år, så der var rigtig mange blomster at beundre og fra passagererne i busserne lød det gang på gang: ”Se der og se der til den anden side, hvor er det flot”.Kort før Viborg havde vi første stop ved en god rasteplads, hvor det rigtig duftede af forår og nyslået græs. Bestyrelsen havde været tidligt oppe og der var smurte rundstykker og kaffe med til alle. Efter en god pause fortsatte vi mod Skive, hvor vi benyttede ringvejen, som er kendetegnet ved ni rundkørsler, hvor de syv rundkørsler hver især er udsmykket med forskellige skulpturer, som er skænket af industrien i Skive – meget spændende og særpræget kunst i naturen.

Fra Skive gik det videre ad små veje til færgestedet, hvor den lille færge på få minutter landede os på Fur – meget tæt på Fur Færgekro, hvor middagen var klar. Vi fik en dejlig og frisk modtagelse af kromanden, som præsenterede menuen, der bestod af nok den største svinekotelet, der indtil nu er set og til dessert en dejlig hjemmelavet citronfromage, som vor mor lavede den. En rigtig dejlig middag med en god stemning ved bordene.

Vi er nu gode til at snakke,
når vi er på tur”.

Efter middagen fortsatte vi i busserne rundt på Fur og der var guide i begge busser. Dygtige guider der fortalte os om naturen, som den blev skabt ved Istiden med dybe kløfter og mange gode udsigtspunkter og vi fik mange gode historier om indbyggerne i de forskellige landsbyer, som vi passerede. Ligeledes blev vi orienteret om molerens betydning for industri og arbejdspladser på Fur.

Vi gjorde holdt forskellige steder og nød den utroligt flotte udsigt over Fur og ud over Limfjorden. Vejret var meget klart og der blev peget på de forskellige øer og byer, som kunne ses fra Fur. På steder så vi på klinterne ned mod Limfjorden vilde Kobjælder, som er meget sjældne og Kodriverblomster i fuld flor.

Vi blev også orienteret om skolernes problemer med at have elever nok, da mange unge i dag rejser til fastlandet og uddanner sig. Mange huse, hvor der tidligere var fastboende familier, bliver nu solgt som fritidshuse. En problematik, som kendes på mange øer - også på øer, som er større end Fur.

Tilbage på Færgekroen stod den på kaffe med boller og lagkage (også som vor mor lavede det) og sidst på eftermiddagen gik turen så igen tilbage mod Djursland. Fra Skive kørte vi via Klejtrup til motorvejen ved Hobro også en smuk tur. En rigtig god dag i det danske forår – med godt humør og dejligt samvær.