Flyrejse til Bulgarien 2013.

Torsdag den 30. maj 2013 var der afgang kl. 15,45 med Bravo Tours fra Billund Lufthavn for 42 forventningsfulde deltagere fra Rønde og Omegns Pensionistforening.

Målet var 8 dage i Bulgarien, nærmere betegnet Golden Sands ved Sortehavet nær den store by Varna, som var ankomstlufthavn. Der var arrangeret fælles buskørsel fra Rønde til Billund og et enkelt glas Dr. Nielsen undervejs forhøjede dejligt stemningen på vej til Billund.

Efter lidt ventetid på bagage i Varna Lufthavn gik det igen i bus ud til Hotel Madara i Golden Sands, hvor en flot buffet med aftensmiddag ventede.

Et rigtig godt og flot hotel med fin service og ”All inklusive” hele ugen og kun få minutters gang ned til strandpromenaden med et hav af butikker og adgang direkte til Sortehavet.

Fredag startede med velkomstmøde og vi blev hentet på vort hotel af 2 rejseledere, som fulgte os til stranden til restaurant Amfora. Der blev fortalt om Golden Sands og underholdt med sang og forskellig udklædning, og vi fik velkomstdrink ved den hvideste sandstrand. Resten af dagen var til egen disposition, hvor vi fik god tid til at se på de mange boder og butikker og også smage på den bulgarske øl.

Lørdag blev kaldt for ”Sortehavskystens mysterier”. Med afgang kl. 9,00 gik det i bus til halvøen Nessebar ved Sortehavet syd for Golden Sands. På turen så vi meget store marker med korn. De store marker stammer fra tiden hvor Bulgarien var besat af Rusland og de store kollektiver blev oprettet. Driften er fortsat med en leder af kollektivet, men områderne ejes nu i princippet af mange forskellige bønder og det bliver drevet på andelsbasis. En rigtig dygtig guide fra Bravo Tour gav på turen en bred orientering om forholdene i Bulgarien

Halvøen Nessebar er med sine kun 2,4 km2

ikke stor, men fortæller, med mange forskellige kulturruiner bl.a. 41 kirker, meget om Bulgariens historie.

I dag er der kun 5 kirker, som er i brug.  Under besøget på Nessebar var vi også så heldige at overvære et bryllup, flot og med mange traditioner. Er  man i Bulgarien skal Nessebar besøges.

Frokosten blev indtaget på en gammel kro og derefter var der tid til på egen hånd, at bese halvøen, som langsomt bliver nedbrudt af stigende vandstand i Sortehavet. Man frygter, at Nessebar forsvinder i løbet af de næste 40 år.

På tilbagevejen var der tid til et stop ved Bulgariens største ferieområde Sunny Beach.

Der var rundvisning på et dansk ejet diskotek ”Den glade viking”, hvor 3-4000 unge mennesker fester hver aften i højsæsonen. Et ret så imponerende sted. Det blev en rimelig lang heldagstur til Nessebar, men med gode oplevelser og en smuk natur med mange blomster. Aftenen blev brugt til afslapning på forskellig vis.

Søndag var til fri disposition. Med et lille turisttog var der mulighed for at komme rundt i byen og der blev også Badet i Sortehavet, selv om vandet kun var 16 gr. Der var også et  tivoli med et meget stort Pariserhjul med en stor flot udsigt over området, som blev besøgt.

Mandag aften var en ”bulgarsk aften” med i vort program. Vi blev i bus kørt til en skovrestaurant, hvor vi blev budt velkommen af folk i nationaldragter, som bød på brød og en meget krydret snaps.

Vi blev herefter bænket ved flot dækkede borde med tallerkner og krus af lertøj og så skulle der spises bulgarsk mad og opleves bulgarsk stemning. Der var optræden af bulgarske og tyrkiske dansere. Dansepige med hula-hop ringe, can-can piger med sus i skørterne og et live orkester, som spillede op til dans. Og der blev båret mad ind, igen og igen, så det store ta’ selv bord var hele tiden fyldt godt op. En meget flot og festlig aften.

Tirsdag var fridag til afslapning ved poolen eller hvad der ellers fristede.

Vi var jo nu ved at være godt kendt med området. Nogle tog eks. en taxa til Varna for at handle.

Andre tog til et til et nærlig-gende bjergkloster, som lå i udkanten af området.

Onsdag stod på ”Bulgarsk dagligdag” – en heldagstur i bus til forskellige lokaliteter. Afgang 08,30 fra hotellet ud i det bulgarske landskab med udsigt til Balkanbjergene.

Første besøg var i en børnehave, hvor vi blev modtaget af

børnene (5–7 år) med sang og et syngespil. Børnene her er i børnehave fra 8 morgen til 18 aften.

Næste besøg var på en vingård, hvor vi så de store vintønder / fade, hvor vinen lå til lagring. Druerne kom fra mange forskellige private vingårde og haver. Der blev selvfølgelig også tid til vinsmagning og indkøb.

Frokosten blev indtaget i byen Madara i en smuk have, hvor familien underholdt i nationaldragter med lokale sange og danse. Et rigtig hyggeligt sted med en dejlig stemning og bulgarsk frokost under træerne.

Sidste besøg på turen var et glaspusteri nær Varna. Bulgarerne har altid været kendt for deres håndværk og besøget på glaspusteriet var en stor oplevelse. Der var tilknyttet et museum til stedet, hvor rigtig gammelt glashåndværk var udstillet og der blev handlet i butikken, hvor de mange flotte glasting fristede. (forhåbentlig kom det hjem til DK i hel stand). Igen en flot køretur tilbage til Golden Sands med udsigt til Sortehavet og Balkanbjergene i baggrunden.

Torsdag var det så hjemrejse og afgang fra hotellet først på dagen.

En rigtig god ferie var slut og forløbet på allerbedste måde. Store oplevelser, hygge og afslapning og et rigtig godt socialt samvær med et godt rejseselskab og dygtige rejseledere. Tak for en god tur.

Kirsten Kristiansen